Vady a poškození pilových pásů
POŠKOZENÍ #1
Velké opotřebení na špičkách a bočních hranách zubů
Opotřebení zubů je pravidelné na všech špičkách a boční hrany rozvedených zubů jsou zakulaceny.
Možná příčina:
- Špatné zaběhnutí pásu.
- Příliš velká rychlost pásu pro daný typ materiálů. Tímto se generuje na špičkách pásu příliš velká teplota, která způsobuje rychlejší opotřebení pásu.
- Nízký posuv do řezu způsobuje, že zuby se otírají, místo aby penetrovaly. Nejčastěji nastává u materiálů, které se při obrábění vytvrzují, jako například nerezové nebo nástrojové oceli.
- Řezání tvrdých materiálů, například pálených konců nebo abrazivních materiálů a kompozitů.
- Nedostatečné chlazení v důsledku nedostatku , nesprávného poměru nebo špatným použitím chladící kapaliny.
POŠKOZENÍ #2
Opotřebení na obou stranách zubů
Boky zubů na obou stranách nesou stopy silného opotřebení
Možná příčina:
- Opotřebované (vydřený tvrdokov) nebo vadné horní dorazy ve vodítku.
- Špatně nastavené boční vodítka pro danou šíři pásu.
- Vyjíždění pásem z nedokončeného řezu.
POŠKOZENÍ #3
Opotřebení na jedné straně zubů
Pouze jedna strana nese stopy silného opotřebení.
Možná příčina:
- Opotřebovaný nákolek umožňuje zubům se dotýkat povrchu kola nebo je nesprávně na kole vést.
- Uvolněné, nebo špatně nastavené boční vodítka.
- Pás není kolmý k řezu.
- Při výjezdu ramene z řezu se pás otírá o řezaný kus
- Špičky zubů se otírají o část stoje, jako například o čistící kartáček, kryt
POŠKOZENÍ #4
Odštípnuté nebo ulomené zuby
Zuby poškozené vylámáním špiček a hran zubů
Možná příčina:
- Špatný záběh pásu
- Špatně zvolený pás pro danou aplikaci.
- Pás poškozen při špatném zacházení při rozbalování pásu
- Špatné založení nebo upnutí materiálu ve svěráku.
- Příliš vysoký posuv nebo přítlak do řezu.
- Pecka v materiálu
POŠKOZENÍ #5
Prasknuté tělo pásu nebo popraskaná zadní hrana pásu
Prasklina vychází ze zadní hrany pásu. Počátek praskliny je v místě s plochým místem na povrchu praskliny.
Možná příčina:
- Při přílišném stlačení vodítek směrem dolů, horní doraz ve vodítku dře o horní hranu pásu, ta se vytvrdí a praská.
- Příliš velký posuv do řezu.
- Pás sedí špatně na kolech, zadní hrana pásu dře na kole o nákolek.
- Opotřebované nebo vadné horní dorazy ve vodítku.
- Špatné napnutí pásu
- Vrypy na zadní hraně pásu způsobené špatnou manipulací.
Úseky zubů vylomených z těla pásu
Možná příčina:
- Špatný nebo žádný záběh pásu
- Opotřebovaný, chybějící nebo špatně nastavený čistící kartáček
- Příliš vysoký posuv nebo přítlak do řezu.
- Pohyb nebo vibrace materiálu při řezu.
- Špatně zvolené ozubení pro daný rozměr děleného materiálu.
- Špatné založení materiálu ve svěráku.
- Nedostatek chladící kapaliny, špatná koncentrace nebo nevhodné použití.
- Pecka v materiálu.
- Příliš nízká rychlost pásu.
POŠKOZENÍ #7
Třísky nalepené v zubech
Vysoká teplota nebo tlak vznikající při řezání lepí třísky do špiček a čela zubu.
Možná příčina:
- Nedostatek chladící kapaliny, špatná koncentrace nebo nevhodné použití.
- Opotřebovaný, chybějící nebo špatně nastavený čistící kartáček.
- Špatně zvolená rychlost pásu.
- Špatně zvolený posuv do řezu.
Zubová mezera se naplní řezaným materiálem
Možná příčina:
- Příliš jemné ozubení – nedostatečná kapacita zubové mezery.
- Velký posuv do řezu způsobující příliš velkou třísku.
- Opotřebovaný, chybějící nebo špatně nastavený čistící kartáček.
- Nedostatek chladící kapaliny, špatná koncentrace nebo nevhodné použití.
POŠKOZENÍ #9
Změna barvy špiček zubů v důsledku přílišného tepla vznikajícího třením
Na špičkách je patrná změna barvy vznikající z přílišného tepla při použití
Možná příčina:
- Nedostatek chladící kapaliny, špatná koncentrace nebo nevhodné použití.
- Příliš velká rychlost pásu.
- Špatně zvolený posuv do řezu.
- Pás nasazen zuby dozadu.
POŠKOZENÍ #10
Opotřebení na obou stranách zubů
Obě strany nesou stopy silného opotřebení.
Možná příčina:
- Odštípnuty nebo zničeny boční tvrdokovy.
- Boční tvrdokovy příliš utaženy.
- Nedostatek chladící kapaliny ve vodítkách.
- Nedostatek chladící kapaliny, špatná koncentrace nebo nevhodné použití.
POŠKOZENÍ #11
Nesouměrné opotřebení nebo poškrábání na bocích pásu
Znaky opotřebení jsou poblíž zubové mezery na jedné straně pásu a na druhé straně poblíž zadní hrany pásu.
Možná příčina:
- Volné boční tvrdokovy.
- Odštípnuty nebo zničeny boční tvrdokovy.
- Pás se otírá o část stoje.
- Vodítka roztaženy na maximální kapacitu.
- Akumulace třísek ve vodítkách.
POŠKOZENÍ #12
Velké opotřebení nebo roztemování na zadní hraně pásu
Zadní hrana pásu bude opotřebená a oleštěná nebo bude s abnormálními vrypy na povrchu. Může být i roztemovaná.
Možná příčina:
- Příliš velký posuv do řez
- Při přílišném stlačení vodítek směrem dolů, horní doraz ve vodítku dře o horní hranu pásu.
- Pás sedí špatně na kolech, zadní hrana pásu dře na kole o nákolek.
- Opotřebované nebo vadné horní dorazy ve vodítku.
K určení zda se jedná o prasknutí ve sváru, prověřte obě strany v lomu a ujistěte se, že jsou v tomto místě známky po broušení svařeného pásu.
Možná příčina:
- Všechny z příčin způsobujících prasknutí pásu, mohou být také příčinou prasknutí ve sváru.
(Viz. body 5,15 a 16)
POŠKOZENÍ #14
Velké opotřebení pouze v malých zubových mezerách
Velké opotřebení pouze v malých zubových mezerách je známka, že je nedostatečná kapacita zubové mezery pro tvořenou třísku.
Možná příčina:
- Příliš velký posuv do řezu.
- Příliš pomalá rychlost pásu.
- Použití příliš jemného ozubení pro daný rozměr materiálu.
POŠKOZENÍ #15
Prasknutí pásu –Lom pod úhlem
Prasklina začíná v zubové mezeře a vede pod úhlem k zadní hraně pásu.
Možná příčina:
- Pás byl vystaven přílišnému krutu.
- Vodítka roztaženy na maximální kapacitu, způsobují přílišný krut pásu od kola k vodítku.
- Vodítka příliš roztažena při řezání malých kusů.
- Při přílišném stlačení vodítek směrem dolů.
POŠKOZENÍ #16
Prasknutý pás nebo napraskání od zubové mezery
Počátek praskliny je v místě s plochým místem na povrchu praskliny.
Možná příčina:
- Při přílišném stlačení vodítek směrem dolů.
- Špatné napětí pásu.
- Vodítka roztaženy na maximální kapacitu.
- Vodítka nejsou v rovině.
- Příliš těsné tvrdokovy.
- Pás má opotřebované zuby.
POŠKOZENÍ #17
Pás se přetáčí do osmičky
Pás nezůstává ve standartní smyčce. Plochost pásu se změnila při používání.
Možná příčina:
- Příliš velké napětí pásu
- Všechny z příčin způsobujících natažení (viz.č.18) nebo zkrácení (č.19) pásu na straně zubu.
- Řezání malého poloměru.
POŠKOZENÍ #18
Použitý pás je „dlouhý“ na straně zubů
„Dlouhý” na straně zubů je termín používaný k popisu rovinnosti pásu. Pokud pás leží na rovném podkladě, zuby jsou na venkovní straně oblouku.
Možná příčina:
- Tvrdokovy jsou příliš utaženy, dřou poblíž zubové mezery.
- Při přílišném stlačení vodítek směrem dolů, horní doraz ve vodítku dře o horní hranu pásu.
- Opotřebované kola na pile způsobují nerovnoměrné napětí.
- Příliš velký posuv do řezu.
- Vodítka roztaženy na maximální kapacitu.
- Špatné vedení pásu na kolech – zadní hrana pásu dře o nákolek.
POŠKOZENÍ #19
Použitý pás je „krátký“ na straně zubů
„Krátký” na straně zubů je termín používaný k popisu rovinnosti pásu. Pokud pás leží na rovném podkladě, zuby jsou na vnitřní straně oblouku.
Možná příčina:
- Tvrdokovy jsou příliš utaženy, dřou poblíž zubové mezery.
- Opotřebované kola na pile způsobují nerovnoměrné napětí.
- Vodítka roztaženy na maximální kapacitu.
- Příliš velký posuv do řezu.
POŠKOZENÍ #20
Prasknutý pás se podélně přetáčí
Prasknutý pás na rovném podkladu se přetáčí z jedné strany na druhou, to značí, že plochost pásu se změnila při používání.
Možná příčina:
- Příliš velké napětí pásu
- Všechny z příčin způsobujících natažení (viz.č.18) nebo zkrácení (č.19) pásu na straně zubu.
- Řezání malého poloměru.